Monday 14 June 2010

הוראות הפעלה לאמא בחינוך ביתי


מבוסס על המאמר הנפלא של wiki how ועל אתר באופן_טבעי והניסיון האישי שלי.



לקריאת המאמר באנגלית:



How to Enjoy Being a Stay at Home Mom





איך להיות אמא בחינוך ביתי-מדריך וטיפים/עינבל ויסמן



1. ליצור לוח זמנים גמיש או קבוע, ולפעול על פיו. לוח הזמנים כולל גם דברים מובנים מאליהם כמו ארוחת בוקר, שיעור ויציאה לגינה. כדאי להשאיר שעות חופשיות וגמישות לשינויים. אני ממליצה להתחיל את הבוקר בבית ואחרי ארוחת בוקר והתארגנות בנחת- לצאת החוצה. בוקר בנחת ולא בלחץ הוא אחד הפלוסים הגדולים. כשהילדים היו פעוטות, השתמשתי אך ורק בלוח זמנים שבועי. חוגים ומפגשים עם חברים נתנו נקודות אחיזה לשבוע והפכו אותו למתוכנן יותר ואת החיים שלי לקלים יותר. כיום, יש לנו לוח זמנים יומי קבוע ואת השבוע אנחנו מתכננים כל פעם מחדש. בימים שני, שלישי וחמישי יש מפגשי חינוך ביתי (ראו סעיף 2) מהצהריים עד הערב. בשעות הבוקר אנחנו בבית. עבורי, הבוקר בבית מעניק יציבות ושלווה. זה הזמן בו אני מטפחת את המטבח ומכינה את ארוחת הצהריים, ובמקביל זמינה לילדים וללימוד והוראה.



1.א. חגי ישראל מהווים עוגן נוסף לחינוך הביתי. שיחות על החג כדוגמת חג שבועות שחל השבוע, סיפורים מהמדרש ומהמקורות או מספרי הילדים ומלאכת יד ביחד עם הילדים בנושאים הנבחרים. בחג השבועות יצרו הילדים טנא מנייר ואח"כ גם פירות תואמים. אפשר להעזר בבלוג הזה - למציאת רעיונות והדרכות ליצירה עם ילדים בנושאי חגים.



2. למצוא את קבוצת המפגשים בחינוך ביתי באזורך. מדור_קבוצות_חינוך_ביתי הוא מדור המרכז את רוב קבוצות החינוך הביתי ואת דפי המפגשים שלהם. ועתה, כשמצאת- אפשר ליצור קשר עם המארגנים או פשוט להגיע ולהציג את עצמך ואת ילדייך. הצטרפות משפחה חדשה לקבוצת חינוך ביתי קיימת משמחת את כל הנוגעים בדבר. הרגישי בנוח! במפגשים זו הזדמנות לנו האימהות להחליף חויות, לדבר על עצמנו ולהיות בחברת מבוגרים. עבור ילדינו זו הזדמנות לקשרים חברתיים בקבוצת השווים ובקבוצה הטרוגנית של ילדים.



3. הפסירי לנסות להספיק הכל! ותרי לעצמך. הכירי בעובדות. את לא סופר אמא ואת לא יכולה להספיק לעשות הכל. את יכולה להעביר אחריות גם לבני המשפחה האחרים ואת יכולה להאט. מכירה את שיטת פליי ליידי? בצעדי תינוק, חמש דקות בכל יום וזהו. הנה תרגומים לעברית של השיטה. לי היא מאוד עוזרת, ואם ישנם ימים שלא מתחשק לי, אני מוותרת. היי רכה לעצמך.



4. זכרי למלא מצברים. כשאת אמא בבית, את כול הזמן המצב של להעניק, לטפל, לתת, להתייחס. כשהמצבר שלך מתרוקן, זה נעשה קשה יותר ויותר. הכניסי ללו"ז השבועי שלך נקודות הטענה למצבר שלך. מפגש עם חברה, חוג התעמלות, צעידת ערב לבדך או עם בן זוג או חברה. אני גיליתי שחוג התעמלות פעמיים בשבוע ומפגשי חינוך ביתי ממלאים לי את המצברים. במפגשי חינוך ביתי, הילדים שלי משחקים עם חבריהם ולי יש זמן לעצמי עם חברות- נשים שאני מכבדת, אוהבת ומעריכה.



5. תיהי קלילה מדי פעם ותעשי חיים וכייף עם הילדים. לטפל בילדים כל היום זו באמת עבודה רצינית. תפסיקי מדי פעם באופן מודע את הרצינות והצטרפי אליהם למשחקיהם. ילדים יודעים להנות ולשמוח. הביטי בהם, ראי כמה הם מקסימים! ראי כמה הם שמחים! שמחי איתם, השתוללי איתם מדי פעם, מותר לאמא להשתטות.





6. היי רכה וחומלת לעצמך כשהילד שלך בוכה. ילדך בוכה, תהא הסיבה אשר תהיה (נפל, רב עם אחיו, מתוסכל ממשהו). בלי להכביר במילים, להיות איתו, להיות בשבילו, בקשב, בחיבוק, ברוך ובחמלה. רוך וחמלה כלפי ילדי מעניקים גם לי רוך וחמלה ונחמה.



7. זכרי את הערכים שלך, את האידיאלים והרעיונות והסיבות שהובילו אותך לעשות חינוך ביתי לילדייך. כשאת פועלת מתוך ערכיות, ילדייך סופגים אותם ומאמינים בהם.



8. חזקי את הערכים שלך, שבך. כמדריכה מוסמכת של educare, חינוך מטפח, אתחיל בקרוב להדריך סדרת מפגשים למחנכים מהבית באזור הגליל התחתון. מפגשי educare מחזקים בנו את הערכים, ומלמדים אותנו כלים נוספים לחזק את הערכים בילדינו ואיתם.



9. כשאין שום מוצא, זכרי להשתמש בגלגלי הצלה לאמהות. במיוחד עם תינוקות ופעוטות.



10. תהני. בחרת בחירה מודעת, מחושבת וברורה. הדרך שבחרת בה היא כנראה הטובה ביותר עבורך. הרגישי בנוח עם עצמך ועם בחירותייך. כל מה שאת עושה- את עושה היטב.



בידידות, עינבל

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails